Távol áll tőlem, hogy a magyar nemzet egyik alapvető jelképével, a Szent Koronával élcelődjek - nem úgy, mint a gyöngyöspataiak. Célom az, hogy az e jelképpel tetszelgők, annak szellemiségével visszaélők kártékonyságára felhívjam a figyelmet. Éppen a minap vágták a fejemhez egy beszélgetés alkalmával, hogy nem vagyok igaz magyar, mert véleményemmel ellene mondok a „szentkorona-tan”-nak, nemzetáruló vagyok. Valójában ezen durrant el az agyam, mert az nem tudta senki elmagyarázni világosan és érthetően, hogy mi az a bizonyos tan, aminek ellentmondok. Ezért úgy döntöttem, utána olvasgatok ennek az egész dolognak.

A Szent Korona

 

„A Szent Korona a magyar állam folytonosságát és függetlenségét megtestesítő ereklyeként él a nemzet tudatában és a magyar közjogi hagyományban.” 2000. I. tv.

-- 0 --

"Tiszteletben tartjuk történeti alkotmányunk vívmányait és a Szent Koronát, amely megtestesíti Magyarország alkotmányos állami folytonosságát és a nemzet egységét." Nemzeti hitvallás

 

Hát kérem, van ugyebár egy, a magyarságunkat, egységünket és szellemiségünket megtestesítő ereklye, amiről a ránk jellemző módon a mai napig nincs konszenzus. Ugyanakkor szokás szerint Jézustól Atilláig (mert sokaknak nem Attila volt a hun, hanem Atilla) mindenki bele van keverve, de ott találjuk még Romulust és Rémust is, akik rovósámánjaink szerint széki-hunok voltak, és Manit, a vándorprófétát, aki – saját bevallása szerint – a legnagyobb volt a próféták között.

Vannak, akik azt mondják, már Jézust is beavatottá tette, amikor az indus-völgyi tanulmányútjáról hazatérve előbb fejedelemmé, majd királlyá avatták egy aranykoronával - azt nem is mondtam, hogy ő (is) a Nimród-Gilgames-Árpád vérvonalba tartozik. Eszerint a téveszme szerint ezzel koronázták királlyá Istvánt is. Nem azzal, amit a pápa küldött volna neki, mert azt nem bírták kivárni, hiszen a nyakukon volt 1000. augusztus 20. (tényleg nem aznap koronázták meg Istvánt, de vannak, akik ebben hisznek). Ebben a buliban mindenki beavatott volt, még az Apó-síkság-on (manapság csak szimplán Pó-síkság) héderelő avarok is, akik a pápának adtak csupa szívjóságból egy liliomos arany koronát, hogy legyen mihez nyúlni, ha valakit netán elfogna a koronázhatnék a Jász-síkságon (igen, az a Jász-síkság). Szóval az idő szűke és a már akkor is dívó nehézkes bürokrácia (az Asterix-legendáriumból tudjuk, hogy római találmány) miatt kellett hamar-gyorsan megkoronázni Istvánt, hogy kijöjjön az 1000 év kerek évszámra (ha tudták volna, hogy a középkor csak kitalált...). Így utólag vitték el megáldatni II. Szilveszter pápához a koronát, aki miután megértette az eléje tett arany korona telepatikus parancsát, a lengyelek helyett (mert akkoriban ők is koronázni akartak, csak nekik nem volt fix dátumuk) nekünk, magyaroknak küldte el a liliomos koronát, amivel Istvánt másodszor 1001. augusztus 20-án koronázták meg. Ez úgy történt, hogy először a fejére tették az eredeti, nagyon szakrális és telepatikusan parancsoló uruki arany koronát (a Jézust is beavató koronáról beszélek), majd arra ráhelyezték a liliomosat (az avar féle koronát), ami természetesen pont passzolt az alatta lévőre (vagy nagyfejűek voltak az avarok, vagy eleve ezzel a céllal készítették ekkorára). Végül a korona a mai formáját I. (Szent) László fején nyerte el, aki egy ideig húzódozott tőle és Salamon király haláláig nem is akarta elfogadni (igen, nekem is felettébb zavarosan hangzik). Amikor aztán végül a fejére került, akkorra már Dajka sámán, aki valahol Magyarka Beavatott Központban iperedett, elhelyezett benne olyan rezgő kavicsokat, amelyek a 24 hun törzsszövetség beavatottjainak gondolatait közvetítették. Ellátták továbbá olyan rezgő kavicsokkal is, amelyek összeköttetést biztosítanak a viselőjének a szíriusz-rendszer-beli őshazával. A kövek egyébként Arvisura-Anyahita hozományként kerültek Ataiszra kr.e. 8508-ban.

boldog1.jpgArvisura-Anyahita csoportja Kaltes-asszony bolygójáról, azaz a Szíriusz rendszerből érkezett. A nagy köd miatt űrhajójuk a Kékleny-hegységben balesetet szenvedett. A fedélzeten tartózkodó utasoknak ugyan nem esett bajuk, ám már nem tudtak visszamenni a bolygójukra. Így Ataiszban maradtak, és a környezetükben élő régi kaltesi eredetű népek mellett találtak új otthonra. Ataisz nevét a Tórem mitológiából ismert Atya-Istenről, Ata-Isisről kapta, a Csendes-óceánon volt található, a jelenlegi Hawaii-szigetek képezték az észak-, északkeleti csücskét. A jövevények fő feladatuknak tekintették, hogy a barlangokban és a fákra épített indalakásokban élő őslakók között megszüntessék az emberevést. Anyahita magával hozta a Kaltes-asszony földjéről származó egyistenhitet is. Be akarta bizonyítani utódainak, hogy az égből eredő hitvilág lesz az, amelyik az ataiszi őslakók és menekültek között megteremti majd a jólétet.

 

Nem baj, ha a fenti rész után elszívunk egy cigit. Egy talán nem is elég...

 

Egy másik verzió nem ennyire vadregényes, mentes a tolkieni fordulatoktól, s egyszerű tudományos megállapításokon alapszik. Azonban hozzá kell tenni azt is, hogy legalább negyven különböző elmélet létezik, s ezek részben fedik is egymást. Ahogy én is tanultam az iskolában (bár én még a „coccialista-marcista” időkben lettem okítva), a koronát II. Szilveszter pápa küldte el Istvánnak, hogy a kereszténység felvételével Magyarország királyává koronázhassák. De beszélnek később összeillesztett koronáról, amely elgondolás szerint az alsó abroncs rész (görög) és a felső pánt rész (latin) a rajtuk található feliratokból következően nem egy időben keletkeztek, tehát nem lehet Szent István koronája – erre elsőként 1790-ben egy Weszprémi István nevű orvos figyelt fel. Két különböző korona későbbi egyesítéséről mesél nekünk Jókai is „A magyar nemzet története regényes rajzokban” című kötetében, amikor azt említi, hogy a „lengyeleknek szánt koronát” miként „adá át Sylvester pápa első István magyar király számára”, s „hogy ez képezi a magyar korona felső részét”. Míg „a magyar korona alsó részét, a több ágú diadémot Dukas görög császár küldé később Geiza hercegnek”, s „mind a kettőt egyesítve viselik az utánuk következett magyar királyok”.

post_21538_20110306162729.jpgA Szent Korona első hiteles ábrázolása a Fugger família krónikájában lelhető fel, s abból az időből datálódik, amikor V. László anyja, Erzsébet ellopta azt az országból, hogy biztosítsa gyermekkorú fia megkoronázást, majd zálogba adta azt Frigyesnek. A német császár vagyonának kezelésével a Fugger család foglalkozott, így kerülhettek kapcsolatba a Szent Koronával ők is.

A Szent Koronát 1978-ban szállították haza az USA-ból, elhelyezték a Nemzeti Múzeumban, s ekkor nyílt lehetőség annak szakértői vizsgálatára. E kutatást végzők megállapítása szerint a korona egységes szerkezetet alkot, s kizárt, hogy két eltérő időpontban készült tárgy későbbi összeillesztéséről van szó. Továbbá a korábban éppen a különállóságot alátámasztó görög és latin feliratokról bebizonyosodni látszott, hogy egy műhelyben, egy adott eljárással készültek. A rajta lévő ábrázolásokból kiderül, hogy nem készülhettek előbb, mint a niceai zsinat, vagyis i.sz. 325. Keletkezésének helyét pedig a Fekete-tenger keleti partvidékének térségébe helyezik. A tudományos kutatás eredményeit, azok utóéletét az abban részt vevők kellő mértékben feldolgozták, köztük a fentiek forrásául szolgáló Csomor Lajos is. A magyar koronázási jelvények (a korona, a jogar, az országalma, a kard és a palást) ma már Magyarországon vannak, s a palást kivételével a Parlament épületében kerültek elhelyezésre. A casula a Nemzeti Múzeumban van kiállítva. A Magyar Szent Korona a magyar nemzet legbecsesebb emléktárgya. A Szent Koronát hagyományosan kb. a XV. századtól kezdték Szent István koronájával azonosítani, és főleg az országnak a Nagyboldogasszony oltalmába ajánlása miatt, s mert egy szent király személyével kapcsolódik össze, viseli a szent megjelölést. Deák Ferenc szerint a „Corona” nem a királyi hatalmat jelképezi a mi megfogalmazásunkban, hanem magát az államot. A Szent Korona feje a király, tagjai a nemesség, teste pedig a magyar államiság.

Fata morgana

 

Vegyünk szemügyre pár festményt, melyek közül a korábbit Wilhelm von Kaulbach (1805-1874) német festő, Cornelius egyik tanítványa alkotta meg 1861-ben. Kaulbach a Hunok csatája (1834-37) c. festményével vált ismertté, mely megihlette Liszt Ferencet is, hasonló című művének komponálásakor (1857). Az ominózus kép Charlemagne (Nagy Károly) megkoronázásaKarl_der_Grosse__rdax_85.jpg címet viseli és II. Miksa bajor király megrendelésére készült a Müncheni múzeum részére. Egy internetes oldalon bukkanhatunk egy felnagyított részletére a képnek, amely mellett ott virít a felismerés: ez a magyar korona!

Szigeti István szerint ez az a korona, amelyet Világosító Szent Gergely tervei alapján 304-308 között készítettek egy örmény ötvösműhelyben az akkor megkeresztelt király, III. Tiridates számára. Ezt aztán 451-ben az avarairi csatában (avarajri ütközet) győzedelmeskedő perzsák és avarok közül az utóbbiak hozták a Kárpát-medencébe, majd került Nagy Károlyhoz, amivel 800-ban megkoronáztatta magát.  Rendelkezése szerint ezzel a fején temették el halála után, s III. Ottó – állítólagos keresztapja Szent Istvánnak - ezt vette le fejéről, amikor 1000-ben felnyitotta sírját, és küldte el a pápának, hogy azt megáldva egy lengyel hercegnek, Boleszlonak ajándékozhassa, ígérete szerint. Ez a dolog több sebből is vérzik: a korona bár valóban hasonlít a magyar Szent Koronára, mégis amennyiben ennek a festőnek ezen képével láttatják igazoltnak nevezettek a mi koronánk kalandos útját, akkor felvetődik a kérdés, hogy a művész, III. Ottó Nagy Károly sírboltjában III Ottó Nagy Károly kriptájában.jpg(1859) című festményen miért nem ezzel a koronával a fején ábrázolja a frank uralkodót sírboltjának zárókövén? A korona egyébként csak nagyon kis alakban tűnik fel a képen, s ábrázolt méreteiben pedig elüt az eredetitől, nem beszélve arról, hogy a Vita Caroli Magni-ban látható, Károly koronázásáról készült miniatúrán sem a mi koronánk szerepel. Ugyanúgy Raffaello I. Nagy Károly koronázása című képén is egy elemeiben hasonló, mégis teljesen eltérő korona szerepel.

Az említett avarajri ütközetben a perzsák az örmény kereszténység ellen indítottak hadjáratot. Az ország abban az időben hol perzsa, hol bizánci befolyási övezetbe tartozott, államvallása azonban már a IV. századtól a kereszténység volt. A zoroaszter vallású Perzsia végül súlyos mészárlás árán győzedelmeskedett, a történetírás pedig nem említi, hogy ebben a csatában avarok is részt vettek volna. Az állítólagos keresztapa-keresztfiú kapcsolat III. Ottó és István között egyszerű marhaság.

A másik kép, amin szintén feltűnni vélik a magyar Szent Koronát, Edward Burne-Jones (1833-1898) alkotása. Az angol viktoriánus festő (felesége révén Kipling nagybátyja, akiről az író Kim c. művében a láma személyét mintázta) kortársa volt Kaulbachnak. 800px-Burne-Jones_Last_Sleep_of_Arthur_in_Avalon_v2.jpg

Az említett festmény az Arthur utolsó álma Avalonban, 1881-1898 között került vászonra, s paramétereiből fakadóan a művész magnum opus-ának tartják. A kép George Howard, Carlisle 9. earl-jének megrendelésére készült, aki osztozott Burne-Jones Arthur legendáriumához fűződő vonzalmában, s szabad kezet adott neki a témaválasztás terén. A művész nem tudta befejezni a művet, noha életének utolsó évében többször módosított is rajta. A korona ezen a képen sokkal inkább hasonlít a Szent Koronára, mint Kaulbach festményén. Egyesek szerint a képen a földön heverő Szent Korona és a haldokló Arthur személye a tiszta erkölcs, az igazság és a lovagiasság végének megtestesülése, összemosva a legendás alak és a magyar Szent Korona jellemzőit. Az Arthur legenda szerint azonban a király bár halálos sebet kapott a Camlan folyónál, nem halt meg; kardját visszaküldve a tó tündérének Avalonba vonult, s álomra szenderült, melyből akkor éled majd fel, ha országát újra veszély fenyegeti. A magyar Szent Koronára hasonlító fejék jelenlétének oka a művész életéből, ars poeticájából következik. Burne-Jones mestere Dante Gabriel Rossetti (állítólag ő rajzolta meg először a magyar koronát illusztráció gyanánt), alapítója és titkára a lázadó ifjú művészekből álló alkotói közösségnek, a Preraffaelista Testvériségnek. A társaság a fantáziátlan és mesterkélt történelmi akadémiai festészet ellen lázadt, a korai naiv művészet és az idealizált középkor romantikus megjelenítése volt tevékenységük lényege. A csoport legkiemelkedőbb alkotása, melyben már Burne-Jones is részt vett, az Oxford Union Debate Hall (ma az intézmény könyvtárának ad helyet ez a terem) falainak megfestése volt a Le Mort d’Arthur egy-egy jelentével. A testvériség vonzódott a legendák világához, különösen az Arthur mondakörhöz, s hosszas diskurzusokat folytattak rítusokról, történetekről. Burne-Jones műve tisztelgés mestere és a testvériség előtt, ezzel tette halhatatlanná és újra népszerűvé az Arthur-legendárium képi ábrázolását, a preraffaelistákat pedig felejthetetlenné Angliában. A kép egyébként soha nem került a megrendelőhöz, az első világháború idején a Királyi Akadémián, az elesettekre emlékezés és a hősiesen küzdő katonák előtti tisztelgés központi alkotásaként került bemutatásra, majd egy aukció során adták el Puerto Ricoba. Életrajzát és művészetét feldolgozó források sehol nem hozzák összefüggésbe a magyar Szent Koronával egyetlen művét sem.

Aki mindenáron bizonyítottnak akarja láttatni a Szent Koronánk jelenlétét ezeken a képeken, az „felfedezőjük”, Pap Gábor. A héj lázadása a mag ellen című írásában rezümét ad Heribert Illig Kitalált középkoráról, amelyben amellett, hogy örvendezik Nagy Károly és Arthur nem létezésén, Attilát pedig Atillának nevezi, felhívja olvasója figyelmét a fenti két képre. Arra a végkövetkeztetésre jut, hogy a kitalált középkor nagyüzemi gyártásnak éveiben készült festmények híven tükrözik a szakrális gyökerek nélküli Európa kapaszkodását az egyetlen környéken fellehető ilyen darabba – a magyar Szent Koronába.  Tetézve gyarlóságukat pedig büszkén citálja Illig kutatótársának abbéli megállapítását, hogy az egyetlen hiteles történeti forrás a kitalált középkorról „a magyar krónikás hagyomány”.

A két festmény természetesen nem egy múlthamisító összeesküvés keretében jött létre, hanem leginkább a belemagyarázás hatására került a Szent Korona legendárium kellős közepébe. Bár létezik egy olyan nézet is, miszerint az Arthur legenda szintén a magyarok őseitől – a szarmatáktól – ered.

 

A Szentkorona-tan

 

„…óvakodni kell attól, hogy bármely közjogi doktrínának, tehát a szent koronára vonatkozó tannak gyakorlati értékét túlbecsüljük. De óvakodnunk kell attól is, hogy könnyelműen puszta fikciónak, vagy éppen hazugságnak, elvetendő lim-lomnak” minősítsük.

Halász Imre: A Szent Korona tana

A Szent Korona tanát közjogi szempontból Timon Ákos fejtette ki elsőként bővebben a  Die Entwicklung und Bedeutung des öffentlich-rechtlichen Begriffs der Heiligen Krone in der ungarischen Verfassung (A Szent Korona közjogi fogalmának fejlődése és jelentősége a magyar alkotmányban) című tanulmányában - a fentebb tárgyalt festmények keletkezési idejével azonos időszakban. Szembehelyezkedett a XIX. században általánosan erőltetett nézettel, miszerint a tan csak egy nagyon rövid ideig volt divat a XIV-XV. században kizárólag Werbőczy kreálmányaként, egy halódó próbálkozás a krisztusi misztérium utánzására, minélfogva a közhatalmi jogosítványoknak a szent koronában való megtestesítése középkori egyházias és mystikus jellegű bal hitnek tekinthető felfogáson nyugszik”. A Szent Korona tana azonban sokkal inkább egyedi megnyilvánulása a magyar alkotmányjognak, a magyar nemzet államszervező erejének és politikai felfogásának, s így egész jelentőségében egy természetes és szerves történeti fejlődésnek az eredménye. „A magyar jogi felfogás szerint a politikailag jogozott nemzet, a királylyal együtt, egy szerves egészet alkot s ezen organikus egész a szent koronában van megtestesítve, mely tehát egyrészt mint az államiság jelvénye s a magyar állam souverainitásának, illetve nemzetközi önállóságának biztosítéka s másrészt, mint a nemzetben gyökeredző közhatalom birtokosa, megszemélyesítője jelentkezik. Ezen közjogi hatály neveztetik a szent korona mysteriumának”. A magyarságnak szükségszerűen kell tehát kiemelkedni a Kárpát-medencében lakó többi nemzetiség közül, mert egyedül mi rendelkezünk olyan eszmeiséggel, mely államalkotásra messzemenőkben alkalmas. A Concha Győzőtől eredő elképzelést Timon támogatta meg jogi alapokkal, s Hajnik Imre közreműködésével a Szent Korona tana a XIX. század utolsó harmadában épült be végérvényesen a nacionalista terminológiába, a dualizmus korában biztosítva a függetlenség illúzióját Szent István Koronájának országaiban. Napjainkra viszont öndeterminálása közepette igyekszik levetkőzni nacionalista voltát azzal, hogy kijelenti magáról, „a Szentkorona-eszme olyan antiglobalista eszme is, amely a nacionalizmus jegyeit keletkezésétől fogva nem viseli magán, ezért hatásos ellenszere a nemzeti értékeket tagadó globalizmusnak, s ezért sebezhetetlen. Erőssége a sajátosság képviselete és védelme soviniszta nacionalizmus nélkül,s az a tény, hogy a közös történelmi múltú népek közösségének- együttélésének mintája, s egyúttal a magyar nemzet önazonossága megőrzésének nagyon fontos eszköze lehet”. A következő gondolattal azonban a sovinizmus legfényesebb csillagát villantja fel, amikor Magyarországot „páratlanul értékes, élő eszmei-politikai hagyományaival a térség megváltójának” nevezi.

Kmety Károly megfogalmazása szerint a „Szent Korona-féle közjogi rendszer kiindulási tétele az, hogy a szent korona személyiség, a legfőbb, tehát az igazi souverain nemzetszemély, a nemzeti hatalom alanya, vagyis a nemzet önmagát személyesíti meg Szent István koronájában. A szent korona tehát államfogalommá lesz, mely így elválik a szent koronától, mint külső jelképtől s létében is függetlenné lesz attól.” A Szent Koronáé az államterület, a magyar állampolgárok, a király és az országgyűlés, minden közhatalom és földbirtok, illetve annak adományozásának és visszavételének joga. „A szent korona a nemzet díszének és méltóságának hordozója; a királyhoz és hazához való hűséget egyképp jelenti a szent korona iránti hűség. A szent korona sérelme a király és nemzet sérelmét képezi, a homály, mely a szent koronára esik, árnyat vet az egész nemzetre”.

A szent korona-tan nem mondvacsinált, nem mesterkélt írott jogalkotás szüleménye, hanem a nemzeti szellemnek olyan ösztönszerű megnyilvánulása, mint például a nemzeti nyelv, a nemzeti irodalom, a nemzeti művészet, – vagy amint az emberi szellem természetes és önkéntelen megnyilvánulása, az istenhit, a vallásos érzés.” – Molnár Kálmán így fogalmazta meg a tan lényegét 1927-ben a Magyar Nők Szent Korona Szövetsége összejövetelén tartott előadásában. Valódi jellegét a turáni habitusnak tudja be, amely megkülönbözteti a magyarokat a nyugati individualistáktól, s egyúttal ezoterikus szintre helyezi, hiszen igazán csak a beavatottak érthetik meg a tan lényegét. Története - szerinte - egészen a vérszerződésig (IX. század) nyúlik vissza, fontos állomása István megkoronázása és uralkodása (1000-től), az Aranybulla (1222) és első valódi értelmezését Werbőczy István Hármas Könyvében (1514) véli felfedezni. Összefoglalva tehát „a magyar alkotmány szerint minden jog és hatalom forrása s maga a királyi hatalom is nem a király személyéhez fűződő absolut uralom, hanem a szent koronában gyökeredző hatóság (jurisdictio sacrae regni coronae). A főhatalmi jogok nem a király személyes uralmi jogosítványai, hanem a szent koronát (király és nemzet) megillető jogosítványok (jura sacrae regni coronae). Az állam területe a szent korona területe, a királyi jövedelmek a szent korona jövedelmei (bona vei peculia sacrae regni coronae) s minden szabad birtokjog gyökere (radix omnium possessionum) a szent korona levén, a nemesi javak megszakadás esetén oda haramiának vissza”. Molnár korában – és azóta általánosan elfogadva –  a Szent Korona tan új jelentéssel gazdagodott trianonnak köszönhetően, amikor is az állam területe a csonka Magyarországéra csökkent, de a Korona továbbra is a történelmi országot jelképezte. Mert Magyarország új határait az „emberi rövidlátás és gyűlölködés” jelölte ki, de a Szent Korona Magyarországát a természet alkotta meg a maga területén hegyekkel, tengerekkel és folyamokkal övezve.

Szót kell még ejteni Kanizsai János érsekről is, aki először használta címében a „Szent Korona” kifejezést, a király személyétől elkülönülve. A történet szerint Zsigmond király korábbi legfőbb bizalmasa, az őt hatalomra segítő liga vezetője és elsőszámú tanácsadója, akinek „szava után ment a király”, szembefordult uralkodójával hatalmának és befolyásának konzerválása érdekében, és 1401-ben szövetségeseivel fogságba ejtette, majd Siklós várába záratta. Mivel nevében nem kormányozhatott – még arra a kevés időre sem -, felvette hát a „szent korona kancellárja” címet, pecsétjére pedig a „Magyarország szent koronájának pecsétje” feliratot vésette. Azért jelentős ez a mozzanat, mert a rendelkezésre álló hitelesnek elfogadott forrásokban itt szerepel először a Szent Korona elkülönülve a királyi hatalomtól. Természetesen nincs egyébről szó, mint egy jogi csavarról, hiszen a királyi hatalmat a megkoronázott király gyakorolhatta volna csak, azonban az ő nevében az őt megbuktatni szándékozó liga nem kormányozhatott.

A tan mai képviselői elsődlegesen azt kívánják leszögezni, hogy a Szentkorona-tan nem a Szent Koronára vonatkozó különböző jellegű információk összessége, hanem Magyarország ősi íratlan történelmi alkotmánya. Ne firtassuk azt a kérdés, hogy miért írják egybe a szentkoronát ezek a jóemberek. Fókuszáljunk inkább arra a mögöttes szándékra, ami az „ősi” és „íratlan” magyar „történelmi alkotmány” mögött húzódik meg. Az újjáéledő magyar történelem és annak reprezentálása iránti olthatatlan és kínzó vágy vezérelte alkotmányozási kényszerben égő tömegek mindenáron fel akarnak mutatni valamit, amivel elismertethetik felkent sámánjaik lázálmainak jogosultságát a közgondolkodásba való beemelésre. Továbbá abbéli igyekezetük, hogy megírhassák a magyarság igaz történetét, fiataljaink lelkét fertőzhessék végre a valósággal és bebizonyíthassák, hogy a szétszaggatott ország, a szertetépett magyarság igenis egy, oszthatatlan és a Kárpát-medence egyedüli örököse – s ehhez minden eszközt felhasználnak. Görcsösen bizonygatják például, hogy a Szent Korona István koronája volt, sőt alább merülve a nemzeti múltban igyekeznek minél korábbra datálni annak keletkezését. Eszmeiségének folytonosságát eseti felbukkanásokkal próbálják összefércelni, jogtudósok munkáinak „kézre álló” citátumaival megtámogatva. A trianoni országcsonkítást nagyvonalúan sutba vágva kijelentik, hogy a Szent Korona tagja a mai Magyarország és annak minden állampolgára, valamint a békeszerződés következtében elcsatolt magyarok, illetve a történelmi ország minden elveszett területe is. A Szent Koronában egyenlővé tesznek minden embert, aki annak országaiban a mai napig él, hiszen ezer éve hazánk, a Kárpát-medence földrajzilag megbonthatatlan egységén a magyarság befogadásának köszönhetően különféle népek „nőttek fel” egyetértésben, s maradtunk testvérek mind a mai napig. Hiába a minket elválasztó határok, a Szent Korona nemzete vagyunk, s megbocsájtjuk eltévedt testvéreink árulását velünk szemben, mert vár minket az újra egyesülés, a kárpát-medencei közös haza feltámasztása. Tényként akarják eladni, hogy a magyar alkotmány nem írott, hanem ősi, a kultúrában és hagyományokban létező erkölcsi útmutatás, ami megjelenik minden kor minden alaptörvényében, de felül soha nem írattathatik. Nem holmi másolat, nem egy másik nemzettől kölcsönvett elvek és iránymutatások gyűjteménye, hanem a miénk, minket jellemez, a mi lelkünk sugallta, kultúránk cserzette, s a Szent Korona testesíti meg, úgyhogy „szívet cseréljen az, ki hazát cserél”! A tan szerint tehát a magyarság kötelessége a történelmi alkotmány és a kor követelményeinek megfelelő írott alaptörvény összehangolása, de mindenképpen az előbbi alapvetéseinek tisztelete. Éppen ezért is a szentkorona-tan jelenkori célja a legutóbbi idegen megszállás előtti alkotmányos renddel való folytonosság helyreállítása (?), ünnepélyes kinyilatkoztatása és a köztársaság kikiáltása. Ennek érdekében például a Magyarok Szövetsége 2008-ban felszólította az akkori kormányt, hogy kezdje meg az ősi alkotmányos rend helyreállítását, a szentkorona-tan értelmében. Ennek akkor semmilyen hatása nem volt, de 2010-ben, amikor Orbán Viktor és pártja győzött a választásokon, az új miniszterelnök megígérte, hogy nemzeti alaptörvényt ad az országnak. Azóta ezt az alkotmányt már négyszer módosították, s elődjénél nem áll közelebb a szentkorona-tan elveihez. Közben megalakult a Történelmi Alkotmányunkat helyreállító Szövetség is, amelynek alapító atyja egy igazi árpád-házi leszármazott (bizonyára kutyabőrrel tudja bizonyítani), berhidai Parragh Imre, szószólóik között pedig nőgyógyász Árpád-házi hercegek és okleveles gépészmérnökök fényeskednek. A szövetség a manapság divatos földtörvény-hakniba is beszállt, de elvállal mindent, ami „ősi magyar”. Ők 11 pontjukban követelik, hogy törölje el az országgyűlés a történelmi alkotmány visszaállításának pillanatában az 1949-est, valamint mondja ki, hogy az 1944 óta létezett politikai és alkotmányos rendszerek törvényességükben nem megalapozottak. Első pontjukban kijelentik, hogy „Magyarországnak van Alkotmánya, mely hosszú évszázadokig, 1944. március 19-ig, a német megszállásig (de facto) hivatalosan is érvényben volt és (de jure) alapjogi értelemben érvényben is van”. A magyar országgyűlés pedig illegitim helyzetéből kifolyólag nem tehet egyebet, mint „visszatér ősei jogrendjéhez, az 1944. március 18.-i jogállapothoz”. Molnár Kálmán (róla már volt szó) az 1944 előtti idők alkotmányos helyzetéről vélekedve szembeállítja azt, ami valójában a magyar állam azzal, ami a lelkünkben létezik csupán: a Szent Korona államával. A kor alkotmánya pedig „a szent korona jogszerű szerveit ideiglenesen helyettesítő kisegítő szervektől származó közjogi provizórium”. „Minden államjogi újítás, minden új alkotmányos berendezés, minden alkotmányjogi reform egy-egy új korlát és akadály, amely évezredes testvéreinktől elválaszt. Új közjogi intézményeink, új alkotmányos berendezéseink mind a mi kizárólagos alkotásaink. Ezekhez semmi közük azoknak, akik tőlünk elválva élnek”. Tehát a Szent Korona alkotmánya, a magyarok ősi alkotmánya nem térhet addig vissza, amíg csonka ez a Magyarország. Innentől azonban a szentkorona-tan mai képviselői nem különböznek azoktól a mezei revizionistáktól, akik Kárpátia koncerteken műanyag pohárból isszák a vizezett csapolt sört, és eszik a pirospaprikás, fehérzsíros zöldhagymával megszórt parasztkenyeret.

A szentkorona-tan a XIX. század végén kialakult új keletű „mesterséges” hagyománya a magyar közgondolkodásnak, melyet azóta ugyanolyan mesterséges adalékokkal próbálnak „fogyaszthatóbbá” tenni a kor közvéleménye számára. Ennek ékes bizonyítéka például a kicsit sem egységes eredettörténet. A homályos utalások, a források rapszodikus keveredése, a kitalált nemesi címzetek, az önjelölt szellemi vezetők szaporodása, a divattá aljasuló, üzleti haszonra ácsingózó gasztronómiai, harcászati, kulturális álhagyományok mind ennek a hamis eszmének a kiszolgálói termékei és hirdetői. Ezek viszik végül pusztulásba a magyarságot, hiszen a múltnélküliségnél nincs rosszabb, csak az, amikor az igaznak vélt múltunk hamisnak bizonyul, és egy tragikus pillanatban önmagával meghasonulva szilánkokra hullik.

 

Ha ez az a szentkorona-tan, aminek ellene mondok véleményemmel, akkor nem fogok a kardomba dőlni. Ekkora káoszban alig lehet kitalálni, hogy ki kivel van, illetve az egyre-másra felbukkanó önjelölt történelemtudós bába között elvész a magyar történelem. Nevetségessé tesszük magunkat a világ előtt, hogy ebben sem vagyunk képesek egy véleményt képviselni, mert a sufniban mindig találni egy magyarabbat.

 

Esti mese

 

Búcsúzóul íme a szentkorona-tan lírikusabb oldala, ami a koronát egy olyan szakrális, vallási, sőt földönkívüli síkban helyezi el, amitől égnek áll az ember összes agysejtje, s ettől válik az egész a józan észnek nem tetszővé – már amennyiben a fentieket tolerálni tudja. Amikor az embert azzal szembesítik, hogy a 7-10. századot hamisan „illesztették” a tankönyvekbe, hogy hazudtak nekünk az iskolában és az igazság olyanok kezében van, akik „isteni sugallatra” egy ködös őszi vasárnap reggel rántottát majszolva világosodtak meg, hirtelen kihull a kezéből a felmosórongy. Sámánok, papkirályok, táltosok, javasasszonyok, jó és rossz boszorkányok, Árpád-házi szépunokák keverik a paklit és hihetetlen sztorik vetülnek a tarot-asztalra. Úgy szaporodnak a zavaros eredetmítoszok és a hozzájuk kötődő újmagyar egyházak, mint gomba a tehénlepény alatt. Akiknek pedig nincs ezekről „értelmiségi szintű ismeretük”, nagyon nehéz helyzetben vannak, s nem csoda, hogy kábultan szédelegnek egyik üdvözítőtől a másikig, vagy mérgesen hajítják a jurta „sarkába” a ló koponyát és vetik le a műbőr bocskort elhagyva a bugaci tájat.

Az egész azzal kezdődött, hogy a titokzatos ősi vallás, a szkíta bölcsesség nagymestere Skythianos átadta tudását Buddhának. Ennek a vallási vezetőnek örökölte aztán könyvtárát Mani, aki összefogva a szkíta bölcsességet, a buddhizmust és a kereszténységet, kigyomlálva a sok szemetet írt egy új bibliát és vallást alapított manicheizmus fedőnéven, Krisztus után 240 évvel. A vallás a közel-keleten hamar elterjedt, s szépen lassan beszivárgott Dél- és Nyugat-Európába, valamint később egészen Kínáig jutott; aztán valamikor a XIV. században megszűnt – manapság pedig újjáéledőben van a neopogány bábeli zűrzavarban, ami itthon tombol. Eredeti alapvetése, hogy a világ a szellem és az anyag, vagyis a jó és a rossz keveréke, s a teljes üdvözülés a világi javakról való lemondással érhető el (több más néven aztán ez az eszme továbbterjedt). Mani saját magát Ádám, Jézus, Buddha és Zarathustra prófétaságának igazi beteljesítőjeként hirdette, kinyilatkoztatván, hogy ő az, aki mindenkihez szól az igazságról, a többiek csak „helyi hírmondók” valának – mert igenis van olyan, aki azt hiszi, hogy Isten nem csak Ádámnak és a zsidóknak nyilatkozott meg. Ez az a mellékszál, aminek létével igazolják egyesek a szkíta bölcsesség alapvető igazságosságát, mely hívei szerint a kereszténység ősi magyar fajtája - tiszta forrás, nem amolyan elfajzott - s tulajdonképpen azt mi már magunkkal hoztuk a Kárpát-medencébe. A „latin kereszténységet” pedig azért vettük föl, hogy a koronát visszakaphassuk. Vissza kellett ugyanis szereznünk, hiszen amikor Nagy Károly azt elrabolta az avaroktól több más kincsekkel együtt, mi nem kalandozni jöttük ide Európába, hanem hogy azt keressük, csak nem találtuk. „Ugyanis a kalandozások útvonala” – Fehér Mátyás Jenő szerint – „feltűnő kapcsolatban van azokkal a helyszínekkel, ahová Nagy Károly annak idején szétajándékozta az avar kincs értékesebb darabjait”. Ezek az avarok ugyanazok, akik a poszt elején vázolt történetben az Apó-síkságon kempingeztek, de jelen kontextusban Nagy Károly a Kárpát-medencében tört rájuk. Az elrabolt értékekre, rendre egyetlen bizonyítékon zsolozsmáznak a tan elfajzott hívei, nevezetesen egy St. Moritzban fellelhető kannát, ami egy „avar jogar alkatrészeiből (köztük zománcképekből!) lett összeállítva”. A töménytelen mennyiségű hasonló elbeszélések között az idézettben azt is megtudhatjuk, hogy ez a Károlyos sztori annak a Beöthy Mihálynak a fejéből pattant ki, aki részt vett az 1970-es évek végén hazaszállított korona vizsgálatában. Végül valamilyen úton-módon kiderült, hogy nem kerülhetett máshova az a korona, csakis a pápához – ekkora kuplerájt, pedig a kitalált középkor elméletről még szó sem esett, ami szerint avarok nem is voltak, hanem azok már a honfoglaló magyarok voltak, és nem volt se koronarablás, se koronaajándékozás. Szóval - maradva a rablásos sztorinál - elküldetett hát István a koronáért, hogy visszakövetelje (van ezekben a forrásokban egy mókás szemantikai értekezés, hogy a magyarok azt a koronát nem querere, vagyis kérték, hanem flagitare, azaz jussként követelték – mert ugye el lett az rabolva a kitalált középkorban). Vajk azt hallotta, hogy a koronát a lengyeleknek szánja őfelsége, az ő kezükbe pedig nem kerülhet. Nem személyes okokból, pusztán azért, mert ez a korona olyan erővel rendelkezik, ami ha avatatlanok kezébe kerül, könnyen elsülhet, azzal csak egy magyar beavatott tud bánni. Ezzel akarta István „mint szakrális király a már létező Német-római Császárság, illetve a Szent Római Birodalom szerepét átvenni, és a keresztény népeket és nemzeteket, azaz a nyugati és keleti kereszténységet, valamint a szittya kereszténységet, magyar vezetéssel, a pápa lelki irányításával” egy szakrális királyságban egyesíteni. Végül fia halála után ezt a koronát ajánlotta fel aztán Máriának, aki az ország védelmezője lett, Isten anyja, a Babba Mária.

Itt a vége, fuss el véle

D.O.N.

Szerző: D.O.N  2013.03.24. 06:21 1 komment

Címkék: trianon magyar kereszténység revízió hunok történelemhamisítás avarok Jézus Attila Gyöngyöspata Szent Korona Buddha Perzsia Arvisura Szenkorona-tan Werbőczy Zarathustra Mani II. Szilveszter I. László Ataisz Fugger Charlemagne Wilhelm von Kaulbach Hunok csatája Szigeti István III. Ottó Nagy Károly Vita Caroli Magni Edward Burne-Jones Rudyard Kipling Dante Gabriel Rossetti Preraffaellista Testvériség Oxford Union Heribert Illig Pap Gábor Timon Ákos Hajnik Imre Molnár Kálmán

A bejegyzés trackback címe:

https://tudd.blog.hu/api/trackback/id/tr405165009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagy Attila Zoltán 2013.03.25. 12:12:57

Kedves DON!

Azt hiszem nagyon profán módon próbálod megfogni az egész témakört, még ha ebből a szemszögből olyan dolgokra is világítasz rá, amit jogos kritikának érzek.

Egyrészt a Szent Koronát beavatási koronának tartják. Ehhez valahogy meg kellene fogni a beavatást, mint fogalmat, hogy pontosan mit is jelent ez a szó. Aki hisz valami természetfeletti, misztikus, spirituális dologban, annak természetesen ennek az értelmezése nem jelent gondot. De azt gondolom, hogy ez a fogalom teljesen jól megfogható akár ateista, materialista felfogással is. Ha valaki csinált már valamit legalább félprofi szinten, akkor az adott tevékenységről van olyan tudása, amit nem tud megfogalmazni, amit nem tud közvetlenül átadni. Ez olyan, mint a tánc. Ha valaki csak nézi, akkor egyszerű ütemes mozgatása a különböző testrészeknek. Ő persze érhető módon fel fogja tenni a kérdést, hogy mi ebben a pláne, mi értelme van az egésznek. Aki viszont táncos – tud annyira táncolni, hogy nem kell a mozgására koncentrálni, olyan természetes a számára a tánc, mint bárkinek a beszéd –, az valami olyan dolgot fog megélni tánc közben, amit nagyon nehéz szavakba önteni, és másnak az élményt meg ilyen módon átadni annak, aki életében nem táncolt, gyakorlatilag lehetetlen. Egyféleképpen lehet ezt a „tudást” átadni, ha a nem táncoló illetőt megtanítod táncolni, beavatod ennek a „tudománynak” a rejtelmeibe. Hogy melyik lábát tegye melyik után, azt meg tudod mutatni, azt meg tudod tanítani. De hogy mit is jelenet mindez, mi a lényege, az csak kizárólag benne születhet meg. Én azt gondolom, valahogy így lehet megfogni a beavatás fogalmát. Olyan tudás, amit csak beavatódás során, kizárólag megéléssel lehet megszerezni.

Én azt gondolom, hogy pont emiatt nem mindegy, hogy mit tanítunk a leendő uralkodónak, a népnek, mindenkinek a koronáról. Egészen más íze van, ha azt mondjuk, hogy királlyá fogunk avatni, egy olyan beavatáson fogsz átesni, ami során valóban királlyá válsz, valami olyan tudás birtokába fogsz kerülni, amit más módon nem lehet elérni. Meg egészen más íze van annak, ha azt mondjuk, hogy lesz valami díszes ünnepség a népnek, hadd örüljenek, a fejedre teszünk valami ékszert, mert az jól néz ki. Pont olyan ez, mint az esküvő. Abban is van valami misztikus, beavatási jelleg. Valahol azért mindenki érti szerintem, mi a különbség egy mai esküvő között, meg aközött, hogy a pár bemegy a hivatalba, aláír néhány hivatalos iratot, és ennek örömére elmegy egyet bulizni a rokonokkal, ismerősökkel. Szerintem még a legmélyebben materialista ember is érzi, hogy a kettő azért nem ugyanaz. Nem azért, mert Isten, vagy valami természetfölötti, spirituális erő közrejátszana, hanem nemes egyszerűséggel azért, mert nem ugyanazt éli meg, aki benne van – akár házasodóként, akár ennek tanújaként –, nem ugyanolyan súllyal.

És valahol számomra itt nyer értelmet a Szent Korona-tan. Egyrészt a fentebb leírt beavatási jellege miatt. Másrészt még egy nagyon fontos vonulata van a dolognak, ami nekem mindenképpen szimpatikus. „A Szent Korona minden hatalom és jog forrása, a legfőbb felség.” Szerintem valahol itt van a lényeg. A korona egyfajta szimbóluma a hatalomnak. Sőt több is mint szimbóluma, hiszen pont az a lényeg, hogy az egészet nem csak szimbólumként, hanem konkrétumként kell felfogni. Ha a király tudatában van annak, hogy nem ő a hatalom birtokosa, ő csak egy csatorna, amin keresztül a hatalom érvényesül, akkor – ha ennek a lényegét megérti – egészen más módon fogja a hatalmát használni. Ha tudja, hogy a hatalomnak bár ő az elsődleges megnyilvánítója, de abban ugyanúgy részesül a nép is, aki alkalmasint _jogosan_ fogja elűzni, megölni, leváltani a királyt, ha az nem az ország, hanem a saját érdekei mentén uralkodik, akkor annak azért egészen más jellege van. Ugyanígy a nép számára is lényeges ez a tanítás, hiszen a népnek – nekünk – is tudatunkban kell, hogy legyen, hogy nem alárendeltjei vagyunk az uralkodónak, hanem mellérendeltjei, viszont a királyt választjuk meg annak a személynek, akiről azt gondoljuk, hogy az ország érdekeit megfelelően képviseli a hatalma által. Így az ő döntéseit el kell fogadnunk, még ha nem is értjük, vagy nem is értünk vele egyet, kizárólag akkor nem, ha teljesen egyértelműen a király a hatalmát nem az ország érdekeinek megfelelően használja. Ebben az esetben úgymond megszűnik a kapcsolat a király és a hatalom forrása között, magyarán a király elveszíti a hatalmát.

Alapvetően kétféle államszerveződés van, a többi ezeknek a különböző változatai, esetlegesen keverékei. Az egyik az, amikor egy – esetleg több – ember kezében összpontosul a hatalom. Ezzel az a gond, hogy akinek a kezében a hatalom van, az vissza is tud élni vele, a saját érdekeinek, jellemhibáinak, neadjisten elmezavarának eszközéül használva azt. A másik uralkodási forma, mikor a hatalomból mindenki – vagy legalábbis a legtöbb ember – részesül. Ezzel is gond van, hiszen ahány ember, annyi egyéni, szűk látókörű érdek. Mert az emberek jó része tényleg szűk látókörű, nem feltétlenül látja át a dolgok mélyebb következményeit, így a tömeg mindig rosszabb döntéseket hoz, mint ha valaki olyan uralkodik, akinek megvan az ehhez való affinitása. (Az emberek többsége megszavazná az ingyen sört, nem látva át, milyen hatása lenne ennek a gazdaságra, a sörgyártásra, stb…) A történelem során váltogatták egymást ezek a formák, és erre a problémára nem igazán sikerült jó megoldást találni.

A Szent Korona-tan ebből a szempontból egy érdekes megoldást ad. Azt fogalmazza meg, hogy nem a király a hatalom feje, de nem is a nép a hatalom feje. Viszont mégis kell, hogy a hatalmi hierarchiának legyen egy csúcsa, így azt az embereken kívülre helyezi. Ez azért nem teljesen egyedi megoldás, hiszen sok kultúrában volt ugye az, hogy a király „Isten akaratából” lett király, Isten szószólója, vagy maga is kvázi isteni, félisteni rangban van. De ez túl közvetlen kijelentés, ilyen módon mégis azt a benyomást keltheti az uralkodóban, hogy ő bizony Isten jó haverja, akivel Isten minden bizonnyal elnézőbb lesz, stb… A korona nálunk egy közbeiktatott állomás, ami nem ítélkezik, nem mindenható, sőt még csak nem is „ő” a hatalom forrása, hanem ő is csak annak közvetítője, csatornája. A hatalmi hierarchiának egy olyan feje, aki jellegéből fakadóan nem tud a hatalmával közvetlenül élni, így visszaélni sem. Én azt gondolom, hogy ha a nép és a király is ezt megértve, ennek tudatában teszi a dolgát, akkor az sokkal jobban tudatosítja a tényleges viszonyukat egymáshoz.

Nem gondolom, hogy ez egyszerű jogi csűrés-csavarás lenne, sokkal inkább egy nagyon fontos dolog megtanítása, szimbolikus, mitikus formában.

Persze az, hogy milyen ezoterikus katyvaszt kreáltak az egész mögé, az teljesen más kérdés, erre nagyon szépen rávilágítottál a cikkben, de valahogy – szerintem – nem sikerült ezeket levetkőztetve megtalálni azt, hogy mi a valódi lényeg. Akik az ezoterikus, áltudományos katyvasszal nyakon öntötték szegény Szent Koronát, ők pontosan ugyanúgy félreértik a lényegét, hasonló módon mint azok, akik megpróbálják ennyire profán módon értelmezni azt. Ez pont olyan, mint a véres hurka. Lehet fennkölt ódákat is zengeni róla, úgy beszélni róla, mint Isten csodájáról, gasztronómai különlegességről, az ízvilágok tökéletesen harmonikus rendszeréről, stb… Meg lehet úgy is vélekedni róla, mint egy döglött állatról, amit a saját belébe daráltunk bele. Valahogy mindkét felfogást erősen túlzottnak, torznak érzem, és egyik sem arról szól, amit egy véres hurka elfogyasztása során megélek.

Felmerült még jópár tényleges, konkrét téma is a cikkben, amire most nem reagálnék. A fentiek tükrében azt gondolom, hogy tökéletesen lényegtelen részletkérdés, hogy most mikor és ki találta ki az egész Szent Korona-tant, ki küldte a koronát, történelmileg honnan származik a magyar nép, X. Y. hova nyilatkozott a témával kapcsolatban. Ebben is erősen egyoldalúnak tartom a megközelítésedet, de szerintem pont annyira lényegtelen, minthogy Artúr király létezett-e, Mátyás király valóban járta-e az országot álruhában, vagy ténylegesen olyanok voltak-e, amilyennek a róluk szóló mese lefesti őket. Annál lényegesebb, hogy mire világít rá a róluk szóló mese, mi az, amit meg lehet tanulni, ha az ember megpróbálja megérteni, mit is mondanak ezek a mesék, történetek valójában. A tényleges történelmi személyük ebből a szempontból teljesen indifferens kérdés, persze másik oldalról azért azt is jó tudni, hogy kik voltak ők valójában, de a tanítás az, ami itt a lényeg, a hozzájuk kötődő személyek, tárgyak csak ennek a tanításnak a hordozói, megtestesítői.
süti beállítások módosítása